Balkan Breslau Rallye – de terugreis

Op zaterdag 26 september eindigde de rally met een finish op het strand aan de Zwarte Zee. ’s Avonds na de prijsuitreiking een mooi feestje gevierd in de beach bar om het Nederlandse succes te vieren. Twee van de drie podiumplaatsen in het autoklassement werden bezet door Nederlanders; Ronald Schoolderman/Marcel Blankestijn op de derde plek en Rients Hofstra/Sicco de Vries op een mooie tweede plaats. Daarnaast werd Peter Groneschild derde bij de quads. Een mooi resultaat dat we niet ongemerkt voorbij konden laten gaan. Het was gezellig tot in de late uurtjes, waarbij veel deelnemers gewild of ongewild in het zwembad verdwenen. Ook Bert kwam er niet onderuit, wat hem helaas zijn telefoon kostte.. De volgende ochtend (zondag) vertrokken we rond 9 uur met het team van 4×4 Service Valkenburg weer richting Nederland. Eerst Bulgarije door naar Roemenië, we kwamen langs Boekarest en zouden bij Sibiu ons kamp opslaan. Halverwege de dag begon het behoorlijk te regenen, juist op het punt dat de snelweg ophield en overging in een slingerende bergpas. Mooie omgeving, maar vermoeiend rijden met de vele regen en een korte nacht achter de rug. We waren dan ook blij dat we in het hotel aankwamen. ’s Avonds in de stad bij een New York steakhouse gegeten, een goed stuk vlees, heerlijk na het matige eten in Bulgarije! Lekker vroeg naar bed, want maandag zouden we om 7 uur vertrekken voor een “marathonetappe” van 1.100 kilometer naar Zuid-Duitsland. ’s Ochtends regende het nog steeds en de eerste 150 kilometer van de route waren nog steeds door de bergen en dorpjes van Roemenië. Vlak voor de grens van Hongarije eindelijk snelweg, ook hield de regen langzaam op en konden we eindelijk lekker kilometers maken. De reis verliep voorspoedig, maar de Ford begon , in de buurt van Wenen, onregelmatig te lopen. Toen we wegreden bij het tankstation werd dit steeds erger en daarbij kwam er behoorlijke rook uit de uitlaat. Bij de eerste parkeerplaats gestopt. De mannen van 4×4 Service Valkenburg rijden ook met de Ford pick-ups en doken direct onder de motorkap om te achterhalen wat het probleem kon zijn. Na inspectie was de conclusie dat waarschijnlijk een van de verstuivers de geest had gegeven. Shit, daar kunnen niet mee verder rijden.. En alwéér een auto met een kapotte motor, we hebben het geluk niet bepaald aan onze zijde.. Contact gehad met de ANWB, maar zij konden ons op korte termijn niet helpen. Gevraagd bij het tankstation of zij iemand wisten. In het dorp zat een garage waar we de combinatie mochten stallen totdat deze terug naar Nederland gehaald kan worden. Door de omvang van de Ford inclusief aanhanger en HiLux is dat niet zomaar geregeld. De eigenaar wilde ons ook nog naar het vliegveld brengen. We namen afscheid van het team van 4×4 Service Valkenburg die na al hun hulp hun weg gingen vervolgen. Intussen hadden we contact gehad met Chris Leyds, de eigenaar van de Ford, die in een razend tempo tickets naar Nederland voor ons had kunnen bemachtigen. Top! We stonden om 19.30 uur op de luchthaven, snel ingecheckt en om 20.55 uur vertrok onze vlucht naar Rotterdam. Rond 23 uur kwamen we aan op Zestienhoven waar we een taxi pakten naar huis. Het was heel vreemd om ineens op het vliegveld te staan en alles achter te laten, in plaats van de geplande reis met de auto naar huis te rijden. De komende dagen gaan we regelen hoe we de combinatie het snelst weer in Nederland krijgen. Hopelijk kunnen we de pechduivel in de toekomst van ons afschudden en hebben we wat meer geluk.. 

2 comments

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *