Libya Rally 2014, de terugreis dag 1

25 april 2014 – Vanochtend om half 5 opgestaan voor het eerste gedeelte van de reis naar huis. We hadden tickets voor de boot van Tanger naar Algeciras ’s avonds om 7 uur, maar ook meer dan 1.000km voor de boeg. Maarten vliegt terug naar huis, dus stapte in een taxibus van de organisatie die hem op het vliegveld van Agadir zou brengen. Het eerste deel van onze route was over de smalle, slechte Marokkaanse wegen en door bergachtig gebied. Dat schiet dus niet op.. Bovendien hing er de eerste paar uur behoorlijke mist, waardoor het zicht bijna nihil was. Gelukkig trok de mist redelijk snel weg toen de zon eenmaal doorbrak. We reden samen met het team van Jacob vd Outenaar, de vrachtwagen van ProDakar was de avond ervoor al vertrokken. Om een uur of 9 eerst met z’n allen ontbeten in een lokaal koffiehuis, daarna de auto’s weer aangeslingerd voor de vele kilometers richting haven. Gezien het aantal kilometers en de tijd die we verloren hadden door de mist en slechte wegen, zou het krap worden om de boot te halen. Maar.., we gingen zeker een poging wagen. Alleen gestopt om te tanken en verder volgas richting het noorden gereden. Uiteindelijk kwamen we om kwart voor 7 in de haven aan. De boot vertrekt om 7 uur, zouden we nog mee mogen? Een van de sjacheraars wat geld toegeschoven om de papierwinkel zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen, en ja hoor gelukt! Na de douane, scanner en de honden mochten we aansluiten in de rij voor de boot. Intussen was het half 8, maar de boot werd nog druk gevuld met voertuigen. In de rij stond ook de vrachtwagen van ProDakar, even later volgden ook de trucks en auto’s van het Bastion team, gezellig. Iedereen was blij dat het gelukt was op tijd in de haven te zijn. Uiteindelijk vertrok de boot pas tegen 9 uur. De oversteek en douaneformaliteiten in Spanje verliepen soepel. Daarna doorgereden naar het hotel net buiten Málaga waar we op de heenweg ook overnacht hadden. We kwamen daar rond half 2 aan, het was een lange dag, maar we zijn weer in Europa! Eerst lekker slapen, morgen gaan we verder.